Algemene voorwaarden Pluimveebedrijf van Hooijdonk


Algemene voorwaarden Pluimveebedrijf van Hooijdonk

E-mail: contact@brabantsewalei.nl

Website: www.brabantsewalei.nl

Artikel 1 – Definities

  1. Pluimveebedrijf van Hooijdonk: van Hooijdonk B.V., gevestigd te Huijbergen, KvK 92761623.
  2. Klant: degene met wie Pluimveebedrijf van Hooijdonk een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Pluimveebedrijf van Hooijdonk en Klant samen.
  4. Consument: een Klant die ook een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Pluimveebedrijf van Hooijdonk.
  2. Pluimveebedrijf van Hooijdonk en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Pluimveebedrijf van Hooijdonk en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Prijzen

  1. Pluimveebedrijf van Hooijdonk hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Pluimveebedrijf van Hooijdonk mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in ander uitingen altijd wijzigen.
  3. Verhoging van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Pluimveebedrijf van Hooijdonk niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn

  1. De Klant moet een factuur binnen 8 dagen na factuurdatum aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk betalen, tenzij anders is afgesproken of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
  2. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Pluimveebedrijf van Hooijdonk de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  3. Pluimveebedrijf van Hooijdonk mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 5 – Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Pluimveebedrijf van Hooijdonk de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaald, mag Pluimveebedrijf van Hooijdonk zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Pluimveebedrijf van Hooijdonk op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Pluimveebedrijf van Hooijdonk, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 6 – Recht van reclame

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Pluimveebedrijf van Hooijonk het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
  2. Pluimveebedrijf van Hooijdonk maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling vaan de Klant.
  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  4. De Klant betaald de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 7 – Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 8 – Retentierecht

  1. Pluimveebedrijf van Hooijdonk kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle openstaande rekeningen van Pluimveebedrijf van Hooijdonk heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk.
  3. Pluimveebedrijf van Hooijdonk is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 9 – Verrekening

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk te verrekenen met een vordering op Pluimveebedrijf van Hooijdonk.

Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Pluimveebedrijf van Hooijdonk blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Pluimveebedrijf van Hooijdonk met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd in lid 1 kan Pluimveebedrijf van Hooijdonk gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
  4. Wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Pluimveebedrijf van Hooijdonk van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 11 – Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering vindt plaats bij Pluimveebedrijf van Hooijdonk, tenzij anders wordt afgesproken.
  3. Wanneer de Klant de afgesproken niet of niet op tijd betaald, mag Pluimveebedrijf van Hooijdonk zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
  4. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk kan tegenwerpen.

Artikel 12 – Levertijd

  1. De levertijden van Pluimveebedrijf van Hooijdonk zijn indicatief. Als later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Pluimveebedrijf van Hooijdonk.
  3. De Klant krijg een schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Pluimveebedrijf van Hooijdonk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 13 – Feitelijke levering

  1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 14 – Transportkosten

  • De Klant betaald de kosten voor transport, tenzij de Klant en Pluimveebedrijf van Hooijdonk schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 15 – Verpakking en verzending

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadig is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Pluimveebedrijf van Hooijdonk niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
  2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product levert, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Pluimveebedrijf van Hooijdonk niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 16 – Bewaring

  1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

Artikel 17 – Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Pluimveebedrijf van Hooijdonk tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Pluimveebedrijf van Hooijdonk geleverde producten en/of diensten.

Artikel 18 – Klachten

  1. De Klant moet een door Pluimveebedrijf van Hooijdonk geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken nop eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Pluimveebedrijf van Hooijdonk daarvan op de hoogte stellen binnen 5 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 10 dagen na het vaststellen van tekortkoming Pluimveebedrijf van Hooijdonk hiervan op de hoogte stellen.
  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Pluimveebedrijf van Hooijdonk hierop gepast kan reageren.
  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Pluimveebedrijf van Hooijdonk.
  6. Wanneer een klachtgaan over lopen de werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Pluimveebedrijf van Hooijdonk andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 19 – Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Pluimveebedrijf van Hooijdonk ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 20 – Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 21 – Aansprakelijkheid Pluimveebedrijf van Hooijdonk

  1. Pluimveebedrijf van Hooijdonk is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. Pluimveebedrijf van Hooijdonk is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen omschrijving op de website zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 22 – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Pluimveebedrijf van Hooijdonk vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 23 – Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichting, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichting door Pluimveebedrijf van Hooijdonk nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Pluimveebedrijf van Hooijdonk in verzuim is.
  3. Pluimveebedrijf van Hooijdonk mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 24 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Pluimveebedrijf van Hooijdonk door de Klant niet aan Pluimveebedrijf van Hooijdonk kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmacht situatie in lid 1 valt onder meer ook:
  3. Een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
  4. Wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
  5. Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
  6. Computervirussen
  7. Stakingen
  8. Overheidsmaatregelen
  9. Vervoersproblemen
  10. Slechte weersomstandigheden
  11. Werkonderbrekingen
  12. Wanneer zich een overmacht situatie voordoet waardoor Pluimveebedrijf van Hooijdonk 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Pluimveebedrijf van Hooijdonk kan nakomen.
  13. Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant al Pluimveebedrijf van Hooijdonk de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  14. Pluimveebedrijf van Hooijdonk hoef in een overmacht situatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Pluimveebedrijf van Hooijdonk hiervan voordeel heeft.

Artikel 25 – Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig si om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Pluimveebedrijf van Hooijdonk de overeenkomst aanpassen.

Artikel 26 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Pluimveebedrijf van Hooijdonk mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Pluimveebedrijf van Hooijdonk altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Pluimveebedrijf van Hooijdonk zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 27 – Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Pluimveebedrijf van Hooijdonk aan andere overdragen zonder schriftelijk toestemming van Pluimveebedrijf van Hooijdonk.
  2. Deze bepaling geldt al een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 28 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerder bepaling van deze algemene vooraarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in d at geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Pluimveebedrijf van Hooijdonk bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 29 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Pluimveebedrijf van Hooijdonk is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Pluimveebedrijf van Hooijdonk, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 1 januari 2025.